Positiivisuus kunniaan

Lähetin viime viikon keskiviikkona sähköpostia erääseen kuvatuotteita myyvään yritykseen, josta olimme viimeksi n. 3 vuotta sitten tilanneet markkinointiin liittyviä tuotteita. Sain heiltä vastauksen heti seuraavana päivänä ja olin positiivisesti yllättynyt, että viimeksi tilaamiemme tuotteiden ”pohjat” olivat heillä edelleen tallella ja he pyysivät vain lähettämään tiedot, joilla tarvittavat tuotteet nyt tällä kertaa haluaisimme. Näin tein ja jo viikonlopun jälkeen maanantaina postilaatikossamme odotti lähetys kyseiseltä yritykseltä. Pakettia availlessani ajattelin itsekseni, että olipa kerrassaan hyvää ja nopeaa palvelua. Hetken saamaani palvelukokemusta mietittyäni, päätin jakaa tuntemukseni asianomaisen yrityksen kanssa. Lähetin heille sähköpostia ja kiitin erinomaisesta palvelusta. 

Nykypäivänä positiivisesta asiakaspalautteesta tuntuu tulleen jo melkein katoavaa kansanperinnettä ja vastavuoroisesti, etenkin sosiaalisen median myötä, kynnys huonojen palvelukokemusten jakamiseen on madaltunut. Jokainen meistä on varmasti lukenut eri SOME-kanavista tai iltapäivälehtien sivuilta esim. huoltoasemien ja kotipalveluiden surkeista ruoka-annoksista mutta moniko on nähnyt em. kanavissa kirjoituksia erinomaisesta ruoasta tai palvelusta? Sinänsä harmillista. Etenkin meillä Suomessa tuntuu vallitsevan sellainen kulttuuri, että niin kauan kuin kukaan ei sano mitään, voi ajatella tehneensä asiat hyvin tai ainakin oikein. Sinänsä harmillista sekin. Jokainen meistä kun varmasti mielellään kuulisi palautetta myös niistä onnistumisista. 

Suurin osa meistä varmasti pyrkii tekemisissään parhaimpaansa eikä välttämättä koe tehneensä mitään erityistä edes silloin kuin asiakas kokee saaneensa hyvää tai erinomaista palvelua. Näin varmasti saattoi olla myös edellä mainitussa kuvatuotteita myyvässä yrityksessä. Heille kanssani käyty palveluprosessi saattoi olla aivan tavallinen tapaus muiden joukossa eivätkä he välttämättä kokeneet tehneensä mitään erityistä. Sitä paremmalla syyllä koen, että he ansaitsivat kiitokseni ja tiedon siitä, että heidän palvelunsa on loistavalla tasolla. Sanotaan, että positiivisuus ruokkii positiivisuutta ja toivonkin, että viestini poiki hymyn vastaanottajan kasvoille ja antoi hänelle hyvän mielen sekä lisäenergiaatyöpäivään ajatuksella; keep up the good work! 

Itse koetun hyvän asiakaspalvelukokemuksen ohella vähintäänkin yhtä hyvän mielen saa silloin, kun pystyy itse tarjoamaan tuon saman tunteen jollekin muulle, kun pystyy löytämään ratkaisun asiakkaan ongelmaan tai edes auttamaan asiassa eteenpäin. Valitettavasti aina ja ihan kaikille ei välttämättä pysty tarjoamaan sitä ultimaattista asiakaspalvelukokemusta mutta onneksi useimmiten se, että tekee parhaansa, riittää. Yleensä silloin pystyy täyttämään asiakkaan odotukset ja mikä parhainta, joskus jopa ylittämään ne. Ja sehän se on se tämän jutun suola. 

 

-Tanja-